Sport

CAF : les indiscrétions du symposium de Skhirat

Le 18 juillet 2017 restera parmi les moments forts qu’aura vécus le monde du football africain. Des centaines de personnalités se sont donné rendez-vous à Skhirat pour construire ensemble une vision pour le football continental.


Nasser-Al-Khelaïfi,-PDG-du-PSG

Un Qatari à Skhirat  
Il est président délégué du PSG, et l’une des figures qui comptent et pèsent lourd, aujourd’hui, dans le monde du foot. Son pays doit organiser le Mondial 2022, il rêve de remporter la Ligue des Champions européenne, et toute la France rêve avec lui, car le foot français est pauvre en trophées de clubs, mais c’est en patron de «beIN Sport» que Nasser El Khelaïfi a assisté à l’ouverture mardi du Symposium de Skhirat. Il détient les droits des compétitions de la CAF pour la zone MEN (Middle East, North Africa) une zone où les pays maghrébins souffrent de la concurrence des pétrodollars, soulevant les nombreux conflits que l’on sait.
C’est en dirigeant conciliant et ouvert à toutes les doléances que le jeune boss qatari est venu à Rabat, d’où il est reparti ravi. Du nouveau dans le ciel des satellites pour que les matchs de Coupe du Monde, et Coupe d’Afrique des Nations deviennent plus accessibles aux bourses des ménages modestes ?
Nasser El Khelaïfi a déclaré «On y travaille avec le groupe Lagardère, partenaire de la C.A.F, et où le Marocain Driss Akki est en première ligne ».

Porte-documents-CAFDu cousu main 
Un très élégant porte-documents a été remis aux médias accrédités. Beaucoup ont été ravis de le voir siglé « Pierre Cardin », griffe prestigieuse s’il en est ; d’ailleurs pour le reste, tout ce symposium de la CAF à Skhirat a été du cousu main, tant il fut bien… ficelé.
Le talon de MadjerRabeh-Madjer
Le talentueux footballeur algérien, Madjer, qui a laissé son nom à cette fameuse talonnade qu’il a réussie en finale de Coupe d’Europe face au Bayern de Munich, était, bien sûr, présent à Skhirat, tout heureux d’être au Maroc, où il compte beaucoup d’amis. La dynamique Kaïma Belouchi, désormais patronne du service sport d’Al Oula (TVM) n’a pas manqué de l’interviewer. Kaïma sera moins inspirée lorsqu’elle demandera à Ahmed Ahmed ce qu’il comptait faire pour lutter contre la superstition et les gris-gris dans le foot africain. Le président de la CAF ne se démonta pas et répondit : « Moi je suis musulman, pratiquant et ne croit qu’en Allah, maître de toutes choses ».

Démocratie participative
Ces deux mots ont été martelés par tous les responsables présents pour Sympsium-CAFillustrer la nouvelle ère de la CAF, « plus ouverte et plus juste, plus près de la base ». D’aucuns auraient voulu que cela se manifestât lors du déjeuner de gala où les V.I.P étaient séparés du gros des troupes.
Cependant, grâce à Rahal, maître d’œuvre et traiteur de légende, la démocratie aura été respectée.
La même gastronomie pour tous et servie à point. Son tagine d’ombrine aux olives n’a pas fini de faire parler.

Pique Olympique 

Kamal-Lahlou-et-Gianni-Infantino

Parmi la brochette d’invités de prestige qu’a connus l’ouverture du symposium, mardi matin, le premier ministre du gouvernement marocain, Saâdeddine El Othmani, entre autres, et Nawal El Moutawakel du CIO, il y avait Kamal Lahlou, bien sûr. Un Kamal qui a longuement côtoyé les nombreux VIP présents et qui a lancé, lors du déjeuner de gala à Gianni Infantino : « Pourquoi le foot n’est-il pas plus représentatif aux Jeux Olympiques, à l’instar des autres disciplines, comme l’athlétisme, la natation ou même la gymnastique ». L’Italien, patron de la FIFA et célébrissime chauve ne s’est pas fait beaucoup de cheveux pour répondre à Kamal : « J’en conviens, mais ce serait trop difficile, trop compliqué de faire bouger les choses ». En clair, il n’a pas envie de se couper les cheveux en 4 avec le CIO.

Renard et Giresse

Hervé-RenardLes deux hommes sont des techniciens français. Ils sont courtois et Alain-Giresseappréciés partout où ils passent. Ils ont de nombreux amis en Afrique. L’un est coach du Maroc, l’autre du Mali. Leur choc est prévu pour août 2017 sur la route de la Coupe du Monde 2018. Leurs chances sont égales et les deux hommes sont restés prudents dans leurs déclarations. Le ton à Skhirat était à l’apaisement et à la conciliation. L’été prochain, ce sera alors le temps des passions.

Comme l’éclair
Mohamed Gartili, doyen des dirigeants marocains du foot était présent à l’ouverture du symposium. Il est parti avant midi après avoir hautement apprécié la teneur de la Lettre Royale, mais aux débats et autres salamaleks, Gartili aura préféré le retour à sa chère ville de Khémisset.

La légende et l’Histoire
Ahmed-AhmedAhmed Ahmed, président de la CAF, veut aller dans le sens du modernisme, mais entend respecter l’Histoire du foot africain et de ses joueurs de légende. Cela a fait sourire de toutes ses dents, le fantasque Joseph Antoine Bell, qui se veut légende du foot camerounais, alors qu’en raison de son caractère, disons spécial, il a raté l’épopée des Lions Indomptables en 1990. Et lui qui fut champion d’Afrique en 1988 à Casablanca, s’est vu remplacé et avec quel brio, par « l’ancien » Thomas N-Kono et n’aura joué aucun match au Mondial de 90, en raison de sa grosse gueule. Trop parler nuit, parfois, mais mardi, souriant et élégant comme jamais, Bell avait du mal à répondre à toutes les sollicitations, et il a su lancer les clins d’œil qu’il faut à qui de droit.

La « gaffe » d’Infantino
En fait, ce n’est pas une vraie gaffe, mais plutôt un péché de jeunesse. Gianni-InfantinoLe président de la FIFA, sûr de son charme et de son influence sur l’auditoire, a prononcé une allocution qui visiblement n’avait pas été bien réfléchie. S’il avait pris la peine de l’écrire, le sieur Gianni n’aurait sûrement pas laissé cette bêtise qui est devenue une insulte à l’Histoire du foot africain et particulièrement du Maghreb. Le président de la FIFA a déclaré que tout jeune gamin de 12 ans, il avait en 82 suivi les matchs de la Coupe du Monde (Espagne), compétition remportée par l’Italie comme chacun sait.
Une Italie, ajouta malicieusement Infantino, qui n’avait échappé à une défaite face au Cameroun (premier tour), grâce à une glissage du gardien des Lions indomptables. Et tout le monde éclata de rire, et Infantino ajoutant : « Cette année là, j’ai découvert le potentiel du foot africain ».
Seulement, si l’enfant Infantino ne peut, bien entendu, n’avoir que l’âge qu’il a ; devenu président de la FIFA, il devrait transcender les âges et les époques. Car, pour beaucoup de générations avant la Coupe du Monde 82, il y a eu celle de 1978 (Argentine) où la Tunisie de Chetali avec Attouga avait signé une victoire contre le Mexique : tout simplement la première victoire africaine de l’Histoire en Coupe du Monde. Et puis, dans cette même Coupe du Monde que vit, émerveillé, Infantino, à l’âge de 12 ans, n’y eut-il pas cette fracassante victoire de l’Algérie de Mahaddine Khalef, sur l’Allemagne (2-1) ? Une Algérie qui, sans le scandale d’un match « truqué » entre cette même Allemagne et l’Autriche, aurait pu et aurait dû être le premier pays africain qualifié au 2ème tour d’un Mondial. En 86, c’est le Maroc de Faria qui connaîtra cet honneur. Un Maroc qui, en 70 avait fait déjà sensation au Mexique. Mais chut, là on va trop loin dans le temps pour notre boss de la FIFA.

Troussier, le chinois
Philippe Omar Troussier est en Chine où il est conseiller de la fédération de cet immense pays pour ce qui concerne les équipes nationales.
Il a suivi le symposium avec intérêt, il vient le plus souvent possible au Maroc où ses deux enfants ont même participé dernièrement comme cavalières à la Semaine du Cheval.

Infantino-PresseUne presse tout- terrain
La presse sportive marocaine est quoiqu’on dise chouchoutée, on lui a jeté Renard dans les bras pour qu’elle se réconcilie avec lui !!! Elle était fort nombreuse à Skhirat, même si parfois cette presse se croit tout permis lorsqu’elle a coincé Infantino contre une porte, pour soi-disant lui poser des questions, alors qu’elle le bousculait pour écouter ce qu’il disait à d’autres. Très peu professionnel tout cela, mais comme on le sait depuis longtemps, ce n’est pas grave, on commence à s’y faire.

 

Frank Simon, « rabroué »
Il est connu comme le loup blanc. Il est spécialisé en foot africain qu’il couvre pour l’hebdo célébrissime « France Football », mais une question lui a valu d’être rabroué par Fahmy de la CAF.
Frank Simon doutait qu’une CAN à 24 équipes soit viable en Afrique. La réponse fut si sèche et brutale que l’ami Frank en fut tout secoué. Il en a fait des yeux ronds durant longtemps « Je connais bien Fahmy pourtant, et je suis surpris de sa réaction » a-t-il déclaré. Qui a dit que les temps étaient au changement à la CAF ?

Les ateliers du symposium
Tous les sujets et dossiers inhérents au foot africain ont été programmés pour être étudiés sous forme d’ateliers. 8 en tout où on a débattu de tout … et de rien, comme dans celui (le n° 6) consacré à la «Com » et aux médias.
On a dû y supporter les éternelles lamentations de nos confrères sur les accréditations et leurs difficultés à voyager pour couvrir les événements. En gros, ils souhaiteraient que la CAF les prenne en charge !
Très peu éthique, tout cela, mais qui se souci d’éthique ? On se le demande.


Article précédent

Coupe du Monde 2026 : le Maroc dépose sa candidature

Article suivant

L’hôtel Lixus Larache ouvre ses portes

75 Commentaires

  1. 9 octobre 2017 à 13 h 40 min — Répondre

    The very crux of your writing while sounding agreeable initially, did not sit well with me personally after some time. Someplace within the paragraphs you actually were able to make me a believer but only for a while. I still have got a problem with your leaps in assumptions and you might do nicely to fill in all those gaps. If you can accomplish that, I will undoubtedly be impressed.

  2. 9 octobre 2017 à 20 h 12 min — Répondre

    Pretty section of content. I just stumbled upon your site and in accession capital to assert that I acquire actually enjoyed account your blog posts. Any way I’ll be subscribing to your feeds and even I achievement you access consistently quickly.

  3. 9 octobre 2017 à 21 h 55 min — Répondre

    I love your blog.. very nice colors & theme. Did you create this website yourself or did you hire someone to do it for you? Plz respond as I’m looking to create my own blog and would like to know where u got this from. cheers

  4. 9 octobre 2017 à 23 h 57 min — Répondre

    Your place is valueble for me. Thanks!…

  5. 10 octobre 2017 à 1 h 23 min — Répondre

    What¦s Going down i’m new to this, I stumbled upon this I have discovered It absolutely helpful and it has aided me out loads. I’m hoping to give a contribution & aid other customers like its helped me. Good job.

  6. 10 octobre 2017 à 3 h 01 min — Répondre

    Nice blog! Is your theme custom made or did you download it from somewhere? A design like yours with a few simple tweeks would really make my blog stand out. Please let me know where you got your design. Thanks

  7. 10 octobre 2017 à 3 h 51 min — Répondre

    Good – I should definitely pronounce, impressed with your website. I had no trouble navigating through all tabs and related info ended up being truly simple to do to access. I recently found what I hoped for before you know it at all. Quite unusual. Is likely to appreciate it for those who add forums or something, site theme . a tones way for your customer to communicate. Excellent task..

  8. 10 octobre 2017 à 6 h 47 min — Répondre

    Please let me know if you’re looking for a author for your site. You have some really great articles and I believe I would be a good asset. If you ever want to take some of the load off, I’d really like to write some articles for your blog in exchange for a link back to mine. Please blast me an e-mail if interested. Cheers!

  9. 10 octobre 2017 à 7 h 43 min — Répondre

    Wonderful goods from you, man. I have be aware your stuff prior to and you’re simply too fantastic. I really like what you’ve obtained here, really like what you are stating and the best way in which you are saying it. You are making it entertaining and you continue to take care of to stay it smart. I cant wait to read much more from you. This is actually a terrific website.

  10. 10 octobre 2017 à 8 h 25 min — Répondre

    I reckon something really special in this site.

  11. 10 octobre 2017 à 11 h 18 min — Répondre

    I’ve been surfing on-line more than three hours as of late, but I never found any interesting article like yours. It¦s pretty price sufficient for me. Personally, if all web owners and bloggers made just right content as you did, the net can be a lot more helpful than ever before.

  12. 10 octobre 2017 à 11 h 38 min — Répondre

    I am now not sure where you are getting your information, however good topic. I must spend a while learning more or understanding more. Thank you for excellent info I used to be on the lookout for this information for my mission.

  13. 10 octobre 2017 à 12 h 52 min — Répondre

    Your place is valueble for me. Thanks!…

  14. 10 octobre 2017 à 15 h 28 min — Répondre

    Yay google is my queen aided me to find this great internet site! .

  15. 10 octobre 2017 à 15 h 44 min — Répondre

    I know this if off topic but I’m looking into starting my own blog and was wondering what all is needed to get setup? I’m assuming having a blog like yours would cost a pretty penny? I’m not very internet savvy so I’m not 100 sure. Any tips or advice would be greatly appreciated. Cheers

  16. 10 octobre 2017 à 17 h 18 min — Répondre

    Thanks for the sensible critique. Me and my neighbor were just preparing to do some research about this. We got a grab a book from our local library but I think I learned more clear from this post. I’m very glad to see such fantastic information being shared freely out there.

  17. 10 octobre 2017 à 19 h 24 min — Répondre

    I have not checked in here for some time as I thought it was getting boring, but the last few posts are good quality so I guess I’ll add you back to my daily bloglist. You deserve it my friend :)

  18. 10 octobre 2017 à 20 h 13 min — Répondre

    Your house is valueble for me. Thanks!…

  19. 10 octobre 2017 à 21 h 49 min — Répondre

    I just could not leave your site prior to suggesting that I really enjoyed the usual information a person supply to your guests? Is gonna be again frequently to check up on new posts.

  20. 10 octobre 2017 à 23 h 22 min — Répondre

    I don’t usually comment but I gotta state appreciate it for the post on this great one : D.

  21. 11 octobre 2017 à 0 h 48 min — Répondre

    I like this weblog very much so much great information.

  22. 11 octobre 2017 à 3 h 15 min — Répondre

    Hi there, I found your website via Google while looking for a related topic, your web site came up, it looks great. I have bookmarked it in my google bookmarks.

  23. 11 octobre 2017 à 5 h 59 min — Répondre

    Just what I was looking for, appreciate it for putting up.

  24. 11 octobre 2017 à 7 h 08 min — Répondre

    I would like to thnkx for the efforts you have put in writing this blog. I am hoping the same high-grade blog post from you in the upcoming as well. In fact your creative writing abilities has inspired me to get my own blog now. Really the blogging is spreading its wings quickly. Your write up is a good example of it.

  25. 11 octobre 2017 à 7 h 33 min — Répondre

    I was suggested this web site by my cousin. I’m not sure whether this post is written by him as no one else know such detailed about my problem. You are amazing! Thanks!

  26. 11 octobre 2017 à 10 h 30 min — Répondre

    Hi I am so happy I found your weblog, I really found you by error, while I was browsing on Bing for something else, Anyhow I am here now and would just like to say kudos for a marvelous post and a all round exciting blog (I also love the theme/design), I don’t have time to look over it all at the moment but I have saved it and also added in your RSS feeds, so when I have time I will be back to read a great deal more, Please do keep up the awesome job.

  27. 11 octobre 2017 à 12 h 07 min — Répondre

    I enjoy, result in I found exactly what I was looking for. You’ve ended my 4 day long hunt! God Bless you man. Have a great day. Bye

  28. 11 octobre 2017 à 12 h 34 min — Répondre

    I really enjoy reading on this website , it has superb articles.

  29. 11 octobre 2017 à 15 h 01 min — Répondre

    Greetings! I know this is kinda off topic nevertheless I’d figured I’d ask. Would you be interested in exchanging links or maybe guest writing a blog article or vice-versa? My website goes over a lot of the same subjects as yours and I believe we could greatly benefit from each other. If you’re interested feel free to shoot me an e-mail. I look forward to hearing from you! Superb blog by the way!

  30. 11 octobre 2017 à 16 h 29 min — Répondre

    Thank you a bunch for sharing this with all people you actually realize what you’re talking approximately! Bookmarked. Kindly also seek advice from my website =). We may have a link alternate contract among us!

  31. 11 octobre 2017 à 16 h 36 min — Répondre

    I truly appreciate this post. I?¦ve been looking all over for this! Thank goodness I found it on Bing. You’ve made my day! Thanks again

  32. 11 octobre 2017 à 19 h 30 min — Répondre

    Wow that was odd. I just wrote an very long comment but after I clicked submit my comment didn’t show up. Grrrr… well I’m not writing all that over again. Anyhow, just wanted to say wonderful blog!

  33. 11 octobre 2017 à 20 h 23 min — Répondre

    Hey there! Do you know if they make any plugins to safeguard against hackers? I’m kinda paranoid about losing everything I’ve worked hard on. Any suggestions?

  34. 11 octobre 2017 à 21 h 08 min — Répondre

    Wonderful website. Lots of helpful info here. I am sending it to a few buddies ans additionally sharing in delicious. And certainly, thanks for your sweat!

  35. 12 octobre 2017 à 0 h 04 min — Répondre

    Hi there very cool site!! Guy .. Beautiful .. Amazing .. I’ll bookmark your blog and take the feeds alsoKI’m satisfied to seek out a lot of useful information right here within the publish, we’d like develop extra strategies on this regard, thanks for sharing. . . . . .

  36. 12 octobre 2017 à 0 h 12 min — Répondre

    I carry on listening to the news bulletin speak about receiving boundless online grant applications so I have been looking around for the best site to get one. Could you advise me please, where could i acquire some?

  37. 12 octobre 2017 à 1 h 40 min — Répondre

    Real excellent info can be found on web site.

  38. 12 octobre 2017 à 4 h 03 min — Répondre

    Thanks for this rattling post, I am glad I noticed this site on yahoo.

  39. 12 octobre 2017 à 4 h 39 min — Répondre

    I have been surfing on-line greater than three hours nowadays, yet I never found any interesting article like yours. It’s beautiful value sufficient for me. In my view, if all web owners and bloggers made just right content as you did, the internet will be much more helpful than ever before.

  40. 12 octobre 2017 à 6 h 18 min — Répondre

    It’s truly a nice and helpful piece of information. I am satisfied that you shared this useful info with us. Please keep us up to date like this. Thanks for sharing.

  41. 12 octobre 2017 à 7 h 58 min — Répondre

    You can definitely see your expertise within the work you write. The sector hopes for even more passionate writers like you who are not afraid to mention how they believe. Always go after your heart. « Every man serves a useful purpose A miser, for example, makes a wonderful ancestor. » by Laurence J. Peter.

  42. 12 octobre 2017 à 15 h 49 min — Répondre

    You should take part in a contest for one of the best blogs on the web. I will recommend this site!

  43. 12 octobre 2017 à 17 h 26 min — Répondre

    I enjoy what you guys are up too. This type of clever work and exposure! Keep up the wonderful works guys I’ve included you guys to our blogroll.

  44. 12 octobre 2017 à 19 h 50 min — Répondre

    I conceive this internet site holds some real good info for everyone :D. « I like work it fascinates me. I can sit and look at it for hours. » by Jerome K. Jerome.

  45. 12 octobre 2017 à 23 h 43 min — Répondre

    I dugg some of you post as I cerebrated they were very beneficial very helpful

  46. 13 octobre 2017 à 3 h 44 min — Répondre

    I’ve been exploring for a bit for any high-quality articles or blog posts on this sort of area . Exploring in Yahoo I at last stumbled upon this site. Reading this info So i am happy to convey that I’ve an incredibly good uncanny feeling I discovered just what I needed. I most certainly will make sure to do not forget this web site and give it a look regularly.

  47. 13 octobre 2017 à 6 h 44 min — Répondre

    I like this website very much so much fantastic information.

  48. 13 octobre 2017 à 7 h 44 min — Répondre

    Helpful info. Fortunate me I discovered your web site by accident, and I am surprised why this coincidence did not took place earlier! I bookmarked it.

  49. 13 octobre 2017 à 11 h 00 min — Répondre

    F*ckin’ amazing things here. I am very happy to peer your article. Thank you a lot and i am having a look ahead to touch you. Will you kindly drop me a e-mail?

  50. 13 octobre 2017 à 11 h 34 min — Répondre

    I cling on to listening to the newscast speak about receiving free online grant applications so I have been looking around for the top site to get one. Could you tell me please, where could i get some?

  51. 13 octobre 2017 à 15 h 29 min — Répondre

    I really appreciate this post. I?¦ve been looking everywhere for this! Thank goodness I found it on Bing. You have made my day! Thx again

  52. 13 octobre 2017 à 19 h 29 min — Répondre

    I really like what you guys are up too. This sort of clever work and exposure! Keep up the wonderful works guys I’ve you guys to my own blogroll.

  53. 13 octobre 2017 à 19 h 30 min — Répondre

    I think this internet site contains some real fantastic information for everyone. « Dealing with network executives is like being nibbled to death by ducks. » by Eric Sevareid.

  54. 13 octobre 2017 à 23 h 29 min — Répondre

    Thanks a bunch for sharing this with all of us you really know what you are talking about! Bookmarked. Please also visit my web site =). We could have a link exchange arrangement between us!

  55. Hiya, I’m really glad I’ve found this info. Nowadays bloggers publish only about gossips and web and this is actually annoying. A good web site with interesting content, that’s what I need. Thanks for keeping this web site, I’ll be visiting it. Do you do newsletters? Cant find it.

  56. 14 octobre 2017 à 4 h 11 min — Répondre

    It’s actually a nice and helpful piece of information. I’m glad that you shared this helpful information with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

  57. 14 octobre 2017 à 7 h 42 min — Répondre

    You have observed very interesting details! ps decent internet site.

  58. 14 octobre 2017 à 11 h 38 min — Répondre

    I have not checked in here for a while as I thought it was getting boring, but the last several posts are great quality so I guess I?¦ll add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend :)

  59. 14 octobre 2017 à 19 h 35 min — Répondre

    I think other website owners should take this website as an model, very clean and great user genial design.

  60. 14 octobre 2017 à 23 h 37 min — Répondre

    Enjoyed reading this, very good stuff, thankyou. « Hereafter, in a better world than this, I shall desire more love and knowledge of you. » by William Shakespeare.

  61. 15 octobre 2017 à 3 h 33 min — Répondre

    Hello, i read your blog occasionally and i own a similar one and i was just curious if you get a lot of spam responses? If so how do you protect against it, any plugin or anything you can recommend? I get so much lately it’s driving me crazy so any support is very much appreciated.

  62. 15 octobre 2017 à 7 h 30 min — Répondre

    My coder is trying to convince me to move to .net from PHP. I have always disliked the idea because of the expenses. But he’s tryiong none the less. I’ve been using WordPress on various websites for about a year and am nervous about switching to another platform. I have heard excellent things about blogengine.net. Is there a way I can transfer all my wordpress posts into it? Any help would be really appreciated!

  63. 15 octobre 2017 à 11 h 30 min — Répondre

    Some truly wonderful work on behalf of the owner of this internet site, perfectly great subject matter.

  64. 15 octobre 2017 à 11 h 42 min — Répondre

    I have read several good stuff here. Definitely price bookmarking for revisiting. I surprise how a lot attempt you put to make this kind of excellent informative web site.

  65. 15 octobre 2017 à 15 h 48 min — Répondre

    I?¦ve been exploring for a little for any high-quality articles or blog posts in this kind of space . Exploring in Yahoo I finally stumbled upon this website. Reading this information So i?¦m glad to convey that I have an incredibly excellent uncanny feeling I discovered just what I needed. I so much indisputably will make sure to don?¦t forget this website and provides it a glance regularly.

  66. 15 octobre 2017 à 16 h 04 min — Répondre

    Hey, I think your website might be having browser compatibility issues. When I look at your blog site in Opera, it looks fine but when opening in Internet Explorer, it has some overlapping. I just wanted to give you a quick heads up! Other then that, excellent blog!

  67. 15 octobre 2017 à 17 h 44 min — Répondre

    I believe this website has very great written subject material posts.

  68. 15 octobre 2017 à 19 h 44 min — Répondre

    You made some decent points there. I did a search on the subject matter and found most people will go along with with your blog.

  69. 15 octobre 2017 à 21 h 14 min — Répondre

    Wow, wonderful blog layout! How lengthy have you been blogging for? you made running a blog glance easy. The total glance of your site is magnificent, as well as the content material!

  70. 15 octobre 2017 à 22 h 54 min — Répondre

    Some genuinely interesting points you have written.Helped me a lot, just what I was looking for : D.

  71. 17 octobre 2017 à 0 h 43 min — Répondre

    Yeah bookmaking this wasn’t a bad conclusion great post! .

  72. 17 octobre 2017 à 4 h 40 min — Répondre

    Hey very nice website!! Man .. Excellent .. Amazing .. I’ll bookmark your web site and take the feeds also…I am happy to find a lot of useful info here in the post, we need develop more strategies in this regard, thanks for sharing. . . . . .

  73. 17 octobre 2017 à 8 h 38 min — Répondre

    I like this website very much, Its a really nice position to read and receive information. « ‘Taint’t worthwhile to wear a day all out before it comes. » by Sarah Orne Jewett.

  74. 17 octobre 2017 à 13 h 03 min — Répondre

    Nice post. I was checking continuously this blog and I’m impressed! Very helpful information specially the last part :) I care for such information much. I was seeking this particular information for a long time. Thank you and best of luck.

  75. 17 octobre 2017 à 17 h 26 min — Répondre

    I love your blog.. very nice colors & theme. Did you create this website yourself? Plz reply back as I’m looking to create my own blog and would like to know wheere u got this from. thanks

Laisser un commentaire

Votre adresse de messagerie ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *