Actualités

Nouvelle vague d’habitat clandestin

Contrairement au Marché immobilier légal qui s’enfonce dans la crise, l’habitat clandestin est en pleine expansion. A l’approche de chaque campagne électorale, les acteurs de la promotion immobilière clandestine s’activent, profitent des promesses électorales des uns et des autres et monnaient leur vote en contrepartie de la possibilité de laisser construire, sans autorisation, soit un niveau supplémentaire soit une nouvelle maison. par S.A.


Scènes de « Siba » et d’émeutes violentes à Chtouka Ait Baha dans la région d’Agadir, une commune où l’habitat clandestin prolifère à grande échelle surtout depuis le fameux printemps arabe. Située à proximité du périmètre irrigué, Chtouka Ait Baha attire beaucoup d’ouvriers agricoles à la recherche de logements au moindre coût. Ils sont alors accueillis par une véritable mafia de l’habitat clandestin qui leur vend un lot de terrain et leur promet protection et équipement. Le 13 octobre, cette commune a connu une journée sanglante. Les autorités locales qui ont commencé à détruire quelques maisons édifiées sans autorisation durant la campagne électorale, notamment dans les douars Darida et Borj Hamadan, ont été surpris par l’arrivée de plusieurs centaines de manifestants qui les ont empêchés de continuer les opérations de démolition. Devant l’afflux massif de manifestants les autorités ont suspendu les opérations, mais elles ont arrêté quatre personnes considérées comme des meneurs. En réaction, les manifestants se sont dirigés vers le siège de la Gendarmerie Royale à Sidi Bibi pour libérer de force les personnes incarcérées. Après leur échec, ils se sont dirigés vers le siège de Caïdat qui est moins protégé. Ils ont alors détruit les clôtures, défoncé les portes et les fenêtres, détruit tous les documents administratifs et brûler les motocyclettes qui s’y trouvaient. Les manifestants ont également séquestré le Caïd et ses adjoints pendant plusieurs heures, jusqu’à l’arrivée des renforts. Les mêmes actes de violences et de destruction ont été perpétrés au siège de la commune de Sidi Bibi où tout a été détruit : documents administratifs, tables, sièges de bureaux… Les scènes de violences se sont étendues à la rue où les manifestants ont brulé les poubelles publiques et des pneus pour barrer la route principale qui relie Agadir à Tiznit. L’arrivée massive des renforts a permis aux autorités locales de ramener l’ordre tard dans la nuit, mais on compte beaucoup de blessés des deux côtés. Le lendemain, la commune s’est réveillée avec des images d’état de siège : toutes les boutiques sont fermées, les rues désertes, les fumées des pneus et des poubelles empestent l’atmosphère. Seules les sirènes des ambulances déchirent le lourd silence qui règne sur cette bourgade.
Même scène à Azemmour dans la province d’El Jadida, où le désordre et la Siba l’ont emporté sur l’ordre légal. Les autorités locales ont été obligées de céder pour éviter le pire. Ici comme dans d’autres régions, les autorités locales ont commencé, le 13 octobre à détruire dans la commune de Sidi Hammou, qui a connu une prolifération de l’habitat clandestin durant la campagne électorale. Malgré les précautions prises et la présence d’importantes forces de sécurité, les autorités locales ont été surprises par la violence des manifestations des populations qui ont commencé à jeter des pierres sur les forces de l’ordre, ce qui a donné lieu à la destruction de la voiture du Caïd et à la blessure du conducteur du Tractopelle qui conduit les opérations de démolition. Dans la journée, d’autres douars clandestins avoisinant, se sont joints aux manifestants qui ont commencé à scander des slogans hostiles aux autorités locales. Devant l’ampleur des événements, les autorités locales ont suspendu les opérations de démolition jusqu’à nouvel ordre et certains manifestants ont crié victoire de la « Siba » sur l’ordre légal.

Les régions Nord et Centre touchées
Selon des sources proches du ministère de l’Urbanisme, la même vague d’habitat clandestin a balayé la région Nord du pays, notamment Tétouan et Al-Hoceima, la région du Centre, notamment à Khouribga, Oued Zem, Berrechid et Béni Mellal. A Tétouan, l’habitat clandestin s’étend sur la rive droite de l’Oued Martil et surtout à Dersa Samsa en détruisant la forêt. La réaction des autorités fut timide, mais ferme. Une dizaine de maisons ont été détruites et la forte présence des forces de l’ordre a empêché tout débordement. Dans la province de Beni-Mellal, l’habitat s’étend à Fquih Ben Saleh et à Souk Sebt Ouled Nemma. Son extension constitue une menace pour le périmètre irrigué. A chaque élection, des centaines d’hectares disparaissent engloutis par le béton armé. Ici, les autorités locales ont réussi à détruire une soixantaine de maisons, sans débordement. Dans la province de Berrechid, à Sidi Rahal plage et à Sidi Abed, l’habitat clandestin bat son plein durant la campagne électorale. Les douars existants s’étendent et de nouveaux noyaux apparaissent. Comme dans d’autres régions, les autorités locales sont intervenues pour détruire quelques maisons.

La responsabilité des élus locaux
Cette nouvelle vague d’habitat clandestin, a suscité une polémique entre le ministère de l’Intérieur et les communes concernées. Dans un étrange communiqué, le Conseil Communal de Chtouka Ait Baha, se déclare solidaire des habitants, décline toute responsabilité dans les opérations de démolition, et impute toute la responsabilité des violences au Caïd et à ses agents. Pour le Conseil, si l’habitat clandestin se développe c’est qu’il répond à un besoin de logement auquel l’Etat n’a pas pu apporter de réponses adéquates. En clair, les élus se font les porte paroles de ces catégories sociales considérées comme «opprimées». Dans la province de Berrechid, les promoteurs clandestins sont en même temps des élus locaux. Bien plus, selon des données de l’Inspection générale du ministère de l’Intérieur, de nombreux présidents de Conseils Communaux ont délivré durant la campagne électorale des permis de construire en dehors des procédures légales et sans avis conforme des Agences urbaines.

Laisser-faire et passivité des autorités locales
Cette vague de l’habitat clandestin était prévisible et rien n’a été fait pour la prévenir. Bien au contraire, les gens, ont durant la campagne électorale, construit en plein jour au vu et au su de tout le monde et personne n’est venu les arrêter ou les inquiéter. Or, l’expérience des quarante dernières années a montré que l’intervention sur le clandestin n’est efficace qu’au cours de la construction. Mais une fois que les maisons sont édifiées et habitées, il devient presque impossible de déloger les gens. Toutes les destructions opérées depuis le 13 octobre n’ont qu’une valeur symbolique et ne représentent qu’un faible pourcentage de ce qui a été construit et qui ne sera probablement jamais détruit. Bientôt, les élus vont doter ces maisons de l’électricité, de l’eau, de l’assainissement et de la voirie et leur valeur marchande va être multipliée par dix. Aux élections, les habitants en retour vont voter pour ceux qui les ont incités à construire, qui les ont protégés et qui ont apporté l’eau et l’électricité à leur maison. n


Article précédent

Ruée vers les postes ministériels

Article suivant

La qualité totale, moteur de la compétitivité

74 Commentaires

  1. 9 octobre 2017 à 13 h 58 min — Répondre

    Very interesting information!Perfect just what I was looking for!

  2. 9 octobre 2017 à 20 h 53 min — Répondre

    Hello! Do you know if they make any plugins to assist with SEO? I’m trying to get my blog to rank for some targeted keywords but I’m not seeing very good success. If you know of any please share. Thank you!

  3. 9 octobre 2017 à 22 h 34 min — Répondre

    Hiya! I simply would like to give an enormous thumbs up for the good data you’ve got right here on this post. I shall be coming again to your blog for more soon.

  4. 9 octobre 2017 à 23 h 29 min — Répondre

    Good day! I could have sworn I’ve been to this site before but after browsing through some of the post I realized it’s new to me. Anyways, I’m definitely happy I found it and I’ll be bookmarking and checking back often!

  5. 10 octobre 2017 à 2 h 02 min — Répondre

    I conceive you have observed some very interesting details, regards for the post.

  6. 10 octobre 2017 à 3 h 23 min — Répondre

    Wow! Thank you! I continuously needed to write on my site something like that. Can I include a part of your post to my website?

  7. 10 octobre 2017 à 3 h 40 min — Répondre

    We stumbled over here by a different web address and thought I should check things out. I like what I see so i am just following you. Look forward to going over your web page for a second time.

  8. 10 octobre 2017 à 7 h 15 min — Répondre

    I have not checked in here for some time as I thought it was getting boring, but the last several posts are great quality so I guess I?¦ll add you back to my everyday bloglist. You deserve it my friend :)

  9. 10 octobre 2017 à 7 h 25 min — Répondre

    I am so happy to read this. This is the kind of manual that needs to be given and not the accidental misinformation that is at the other blogs. Appreciate your sharing this best doc.

  10. 10 octobre 2017 à 9 h 47 min — Répondre

    I’ve been browsing online more than three hours today, yet I never found any interesting article like yours. It is pretty worth enough for me. In my view, if all site owners and bloggers made good content as you did, the web will be much more useful than ever before.

  11. 10 octobre 2017 à 11 h 11 min — Répondre

    You are my breathing in, I possess few blogs and rarely run out from to post .

  12. 10 octobre 2017 à 11 h 54 min — Répondre

    Real informative and wonderful bodily structure of content material, now that’s user genial (:.

  13. 10 octobre 2017 à 13 h 29 min — Répondre

    Thank you for sharing with us, I believe this website genuinely stands out : D.

  14. 10 octobre 2017 à 15 h 00 min — Répondre

    Hello. splendid job. I did not expect this. This is a fantastic story. Thanks!

  15. 10 octobre 2017 à 17 h 55 min — Répondre

    Keep up the excellent work, I read few articles on this website and I believe that your web blog is very interesting and has circles of great info .

  16. 10 octobre 2017 à 18 h 56 min — Répondre

    You really make it seem so easy with your presentation however I find this topic to be really something which I think I’d by no means understand. It kind of feels too complex and extremely broad for me. I’m taking a look ahead in your subsequent post, I?¦ll attempt to get the dangle of it!

  17. 10 octobre 2017 à 20 h 50 min — Répondre

    Some genuinely great information, Sword lily I found this. « The Diplomat sits in silence, watching the world with his ears. » by Leon Samson.

  18. 10 octobre 2017 à 22 h 25 min — Répondre

    Great post, I think website owners should acquire a lot from this site its really user pleasant.

  19. 10 octobre 2017 à 22 h 53 min — Répondre

    I love your blog.. very nice colors & theme. Did you design this website yourself or did you hire someone to do it for you? Plz respond as I’m looking to create my own blog and would like to know where u got this from. thanks

  20. 11 octobre 2017 à 1 h 25 min — Répondre

    I like this web site very much, Its a very nice office to read and obtain information. « A little in one’s own pocket is better than much in another man’s purse. » by Miguel de Cervantes.

  21. 11 octobre 2017 à 2 h 47 min — Répondre

    Super-Duper site! I am loving it!! Will come back again. I am bookmarking your feeds also.

  22. 11 octobre 2017 à 6 h 36 min — Répondre

    I really appreciate this post. I?¦ve been looking all over for this! Thank goodness I found it on Bing. You have made my day! Thank you again

  23. 11 octobre 2017 à 6 h 39 min — Répondre

    Hi, i read your blog from time to time and i own a similar one and i was just wondering if you get a lot of spam remarks? If so how do you protect against it, any plugin or anything you can advise? I get so much lately it’s driving me crazy so any help is very much appreciated.

  24. 11 octobre 2017 à 8 h 10 min — Répondre

    Somebody essentially help to make seriously posts I would state. This is the first time I frequented your web page and thus far? I amazed with the research you made to create this particular publish extraordinary. Great job!

  25. 11 octobre 2017 à 11 h 10 min — Répondre

    Having read this I thought it was very informative. I appreciate you taking the time and effort to put this article together. I once again find myself spending way to much time both reading and commenting. But so what, it was still worth it!

  26. 11 octobre 2017 à 12 h 06 min — Répondre

    Thanks for the sensible critique. Me & my neighbor were just preparing to do a little research about this. We got a grab a book from our area library but I think I learned more from this post. I’m very glad to see such magnificent information being shared freely out there.

  27. 11 octobre 2017 à 12 h 44 min — Répondre

    It’s a pity you don’t have a donate button! I’d certainly donate to this fantastic blog! I suppose for now i’ll settle for bookmarking and adding your RSS feed to my Google account. I look forward to brand new updates and will share this site with my Facebook group. Talk soon!

  28. 11 octobre 2017 à 15 h 37 min — Répondre

    I was wondering if you ever considered changing the page layout of your blog? Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having 1 or two pictures. Maybe you could space it out better?

  29. 11 octobre 2017 à 16 h 01 min — Répondre

    Hey very cool site!! Man .. Excellent .. Amazing .. I’ll bookmark your blog and take the feeds also…I am happy to find numerous useful information here in the post, we need develop more strategies in this regard, thanks for sharing. . . . . .

  30. 11 octobre 2017 à 17 h 13 min — Répondre

    I like this blog so much, saved to fav. « To hold a pen is to be at war. » by Francois Marie Arouet Voltaire.

  31. 11 octobre 2017 à 19 h 54 min — Répondre

    I like what you guys are up too. Such smart work and reporting! Keep up the superb works guys I?¦ve incorporated you guys to my blogroll. I think it’ll improve the value of my web site :)

  32. 11 octobre 2017 à 20 h 08 min — Répondre

    I think other website proprietors should take this website as an model, very clean and fantastic user friendly style.

  33. 11 octobre 2017 à 21 h 46 min — Répondre

    Along with the whole thing that appears to be building inside this particular subject matter, your viewpoints tend to be quite exciting. However, I appologize, but I do not subscribe to your entire idea, all be it exhilarating none the less. It would seem to everyone that your opinions are generally not entirely rationalized and in fact you are yourself not really entirely convinced of the argument. In any case I did take pleasure in reading through it.

  34. 11 octobre 2017 à 23 h 44 min — Répondre

    There is noticeably a bundle to know about this. I assume you made certain nice points in features also.

  35. 12 octobre 2017 à 0 h 41 min — Répondre

    It’s arduous to find knowledgeable people on this topic, however you sound like you already know what you’re speaking about! Thanks

  36. 12 octobre 2017 à 2 h 16 min — Répondre

    Thanks a lot for sharing this with all of us you actually know what you are talking about! Bookmarked. Please also visit my site =). We could have a link exchange contract between us!

  37. 12 octobre 2017 à 3 h 35 min — Répondre

    Fantastic website. Plenty of useful information here. I?¦m sending it to some friends ans additionally sharing in delicious. And of course, thanks in your sweat!

  38. 12 octobre 2017 à 6 h 56 min — Répondre

    You could certainly see your expertise in the work you write. The sector hopes for more passionate writers like you who are not afraid to say how they believe. Always follow your heart. « What power has law where only money rules. » by Gaius Petronius.

  39. 12 octobre 2017 à 7 h 29 min — Répondre

    You are my breathing in, I have few web logs and sometimes run out from to post : (.

  40. 12 octobre 2017 à 11 h 22 min — Répondre

    Keep working ,great job!

  41. 12 octobre 2017 à 16 h 29 min — Répondre

    Whoa! This blog looks just like my old one! It’s on a totally different subject but it has pretty much the same layout and design. Wonderful choice of colors!

  42. 12 octobre 2017 à 17 h 55 min — Répondre

    Thank you for sharing excellent informations. Your web-site is very cool. I’m impressed by the details that you have on this web site. It reveals how nicely you perceive this subject. Bookmarked this web page, will come back for more articles. You, my friend, ROCK! I found simply the information I already searched everywhere and simply couldn’t come across. What a great site.

  43. 12 octobre 2017 à 19 h 22 min — Répondre

    I’m not sure where you are getting your information, but good topic. I needs to spend some time learning more or understanding more. Thanks for wonderful information I was looking for this info for my mission.

  44. 12 octobre 2017 à 23 h 14 min — Répondre

    Hi there very cool web site!! Man .. Excellent .. Superb .. I’ll bookmark your website and take the feeds additionally?KI am happy to search out a lot of helpful info right here in the put up, we need work out extra techniques in this regard, thanks for sharing. . . . . .

  45. 13 octobre 2017 à 3 h 15 min — Répondre

    F*ckin’ remarkable things here. I am very glad to see your post. Thanks a lot and i’m looking forward to contact you. Will you please drop me a e-mail?

  46. 13 octobre 2017 à 6 h 13 min — Répondre

    F*ckin’ awesome things here. I am very satisfied to look your post. Thanks so much and i am looking ahead to touch you. Will you please drop me a e-mail?

  47. 13 octobre 2017 à 7 h 16 min — Répondre

    It is really a great and useful piece of information. I am glad that you shared this useful information with us. Please keep us informed like this. Thanks for sharing.

  48. 13 octobre 2017 à 10 h 29 min — Répondre

    Excellent website. Plenty of useful info here. I¦m sending it to some pals ans additionally sharing in delicious. And naturally, thank you in your sweat!

  49. 13 octobre 2017 à 11 h 08 min — Répondre

    Hiya very nice blog!! Guy .. Beautiful .. Superb .. I’ll bookmark your web site and take the feeds also…I am glad to search out so many useful info right here in the publish, we’d like work out more strategies on this regard, thanks for sharing. . . . . .

  50. 13 octobre 2017 à 14 h 43 min — Répondre

    My spouse and I absolutely love your blog and find the majority of your post’s to be what precisely I’m looking for. Would you offer guest writers to write content for you? I wouldn’t mind creating a post or elaborating on some of the subjects you write related to here. Again, awesome weblog!

  51. 13 octobre 2017 à 15 h 01 min — Répondre

    Some truly great content on this site, thankyou for contribution.

  52. 13 octobre 2017 à 18 h 58 min — Répondre

    Hiya, I am really glad I’ve found this information. Nowadays bloggers publish just about gossips and internet and this is really frustrating. A good website with exciting content, this is what I need. Thank you for keeping this website, I’ll be visiting it. Do you do newsletters? Can’t find it.

  53. 13 octobre 2017 à 19 h 00 min — Répondre

    Very interesting details you have remarked, thanks for putting up.

  54. 13 octobre 2017 à 23 h 02 min — Répondre

    Some genuinely good posts on this web site, thankyou for contribution.

  55. I love your blog.. very nice colors & theme. Did you create this website yourself? Plz reply back as I’m looking to create my own blog and would like to know wheere u got this from. thanks

  56. 14 octobre 2017 à 3 h 40 min — Répondre

    Very interesting info !Perfect just what I was looking for! « The medium is the message. » by Marshall McLuhan.

  57. 14 octobre 2017 à 7 h 14 min — Répondre

    You are a very capable individual!

  58. 14 octobre 2017 à 11 h 10 min — Répondre

    I’ll right away grab your rss feed as I can’t find your e-mail subscription link or e-newsletter service. Do you have any? Please let me know in order that I could subscribe. Thanks.

  59. 14 octobre 2017 à 15 h 09 min — Répondre

    I like this web blog so much, saved to fav.

  60. 14 octobre 2017 à 19 h 05 min — Répondre

    F*ckin¦ tremendous things here. I¦m very glad to look your post. Thanks so much and i’m taking a look ahead to touch you. Will you kindly drop me a e-mail?

  61. 14 octobre 2017 à 23 h 08 min — Répondre

    Your house is valueble for me. Thanks!…

  62. 15 octobre 2017 à 3 h 05 min — Répondre

    I was curious if you ever considered changing the layout of your website? Its very well written; I love what youve got to say. But maybe you could a little more in the way of content so people could connect with it better. Youve got an awful lot of text for only having 1 or two pictures. Maybe you could space it out better?

  63. 15 octobre 2017 à 7 h 00 min — Répondre

    Your place is valueble for me. Thanks!…

  64. 15 octobre 2017 à 11 h 01 min — Répondre

    I see something genuinely interesting about your web blog so I saved to fav.

  65. 15 octobre 2017 à 11 h 11 min — Répondre

    Thank you for the auspicious writeup. It in fact was a amusement account it. Look advanced to more added agreeable from you! By the way, how could we communicate?

  66. 15 octobre 2017 à 15 h 20 min — Répondre

    This really answered my problem, thank you!

  67. 15 octobre 2017 à 16 h 42 min — Répondre

    We absolutely love your blog and find almost all of your post’s to be just what I’m looking for. Would you offer guest writers to write content for you? I wouldn’t mind creating a post or elaborating on many of the subjects you write with regards to here. Again, awesome website!

  68. 15 octobre 2017 à 18 h 22 min — Répondre

    Glad to be one of several visitants on this awful website : D.

  69. 15 octobre 2017 à 19 h 16 min — Répondre

    Thanx for the effort, keep up the good work Great work, I am going to start a small Blog Engine course work using your site I hope you enjoy blogging with the popular BlogEngine.net.Thethoughts you express are really awesome. Hope you will right some more posts.

  70. 15 octobre 2017 à 21 h 52 min — Répondre

    I am often to blogging and i really appreciate your content. The article has really peaks my interest. I am going to bookmark your site and keep checking for new information.

  71. 15 octobre 2017 à 23 h 13 min — Répondre

    Hello.This post was really interesting, particularly since I was browsing for thoughts on this topic last Tuesday.

  72. 15 octobre 2017 à 23 h 32 min — Répondre

    I went over this internet site and I think you have a lot of wonderful info , bookmarked (:.

  73. I keep listening to the reports speak about getting boundless online grant applications so I have been looking around for the top site to get one. Could you tell me please, where could i get some?

  74. 17 octobre 2017 à 0 h 14 min — Répondre

    Some really fantastic posts on this web site, regards for contribution.

Laisser un commentaire

Votre adresse de messagerie ne sera pas publiée. Les champs obligatoires sont indiqués avec *